علائم فوبیا از دریا | با چه راه‌هایی با تالاسوفوبیا مقابله کنیم ؟

بعضی از اختلالات علاوه بر روان درمانی نیاز جدی به مصرف دارویی دارند. این دارو‌ها به فرد کمک می‌کند علائم اضطرابش را کاهش بدهد و به زندگی طبیعی برگردد.
علائم فوبیا از دریا | با چه راه‌هایی با تالاسوفوبیا مقابله کنیم ؟
کد خبر : ۶۲۷۳۵

همه آدم‌ها از چیز‌هایی در دنیا می‌ترسند! وقتی ترس به حدی می‌رسد که برای فرد تبدیل به کابوس می‌شود و به هیچ عنوان نمی‌تواند با آن روبه رو شود در اصطلاح «فوبیا» می‌گویند. ترس بیمارگونه‌ای که آرامش را از آدم می‌گیرد و اجازه زندگی عادی به او نمی‌دهد!

به گزارش راهنماتو، دنیای فوبیا‌ها گسترده است! از فوبیای سوسک گرفته تا فوبیای ارتفاع! هر کسی ممکن است یک یا چند نوع را در خود تشخیص بدهد. تالاسوفوبیا یا ترس از دریا هم یکی از آنهاست. در واقع نه فقط ترس از دریا که هر آب عمیقی این فوبیا را در فرد ایجاد می‌کند.

تالاسوفوبیا چیست؟
هر نوع فوبیا در مرحله اول یک نوع اختلال اضطرابی است. تالاسوفوبیا هم یک ترس غیرمنطقی و بسیار شدید از دریا، اقیانوس‌ها، عمق آب و هر آنچه به آن مربوط است! حتی بوی دریا هم می‌تواند برای فردی که این اختلال اضطرابی را دارد آزاردهنده باشد. موجودات دریایی و امواج هم در این دایره قرار می‌گیرند.

هر اختلال اضطرابی به راحتی می‌تواند زندگی فرد را دچار مشکل کند. شما تصور کنید که به دلیل این ترس هیچوقت نمی‌توانید شنا یاد بگیرید، قایق سواری کنید، با کشتی به سفر دریایی بروید، یا حتی قدم زدن در ساحل هم ممکن است شما را اذیت کند!

تالاسوفوبیا چه علائمی دارد؟
مانند هر نوع اضطراب دیگر می‌تواند روی جسم شما تاثیر فراوانی بگذارد:

ضربان سریع قلب
احساس اضطراب شدید و وحشت
سرگیجه
حالت تهوع
تنگی نفس
تعریق
استفراغ
لرز
بی حسی یا احساس مورمور شدن کل بدن
تالاسوفوبیا به چه دلیل ایجاد می‌شود؟
به صورت مشخص نمی‌توان علت‌های ابتلا به این فوبیا را تعیین کرد، ولی اتفاقاتی که در گذشته افتاده است می‌تواند زمینه ساز این اختلال اضطرابی در فرد باشد:

تجربه بد در گذشته: طوفانی بودن دریا، در دریا گیر افتادن یا یک خطر را از سر گذراندن
تجربه مشاهده ای: شاهد غرق شدن کسی بودن، یا اینکه پدر و مادر و اعضای خانواده هم این ترس را داشته‌اند و فرد آن را درک کرده است.
ژنتیکی
۰

آیا تالاسوفوبیا درمان دارد؟
هر نوع اختلال اضطرابی قابل درمان است به شرطی که جدی گرفته شود ودر راه درمان آن پشتکار به خرج دهید!

درمان شناختی – رفتاری

در این نوع درمان فرد که یک نوع روان درمانی است فرد نسبت به افکار و رفتار‌های خود که به همراه روان درمانگر نگاه موشکافانه خواهد داشت. منابع ترس خود را می‌شناسد و راه‌های تغییر آن را یاد می‌گیرد و به کار می‌بندد.

درمان مواجهه‌ای

در این سبک از درمان فرد در موقعیتی که از آن می‌ترسد و وحشت دارد قرار می‌گیرد. البته محیطی که در آن قرار داده می‌شود کنترل شده است تا خطری او را تهدید نکند. با این روش فرد به صورت مواجهه با وحشتی که دارد به صورت کاملا تحت نظارت سعی می‌کند عوامل ترس را کاهش بدهد و کم کم تغییر را در خود ببیند.

درمان دارویی

بعضی از اختلالات علاوه بر روان درمانی نیاز جدی به مصرف دارویی دارند. این دارو‌ها به فرد کمک می‌کند علائم اضطرابش را کاهش بدهد و به زندگی طبیعی برگردد.

با چه راه‌هایی می‌توان با تالاسوفوبیا مقابله کرد؟
افراد مبتلا به این فوبیا با به کار گرفتن چند راه می‌توانند به مقابله با این ترس بپردازند:

بالا بردن سطح آگاهی

مطالعه و یادگیری در مورد دریا، آب و موجودات دریایی می‌تواند به فرد کمک کند تا ترس غیرمنطقی خود را کنترل کند.

انجام دادن تمرینات آرامش بخش

تکنیک‌هایی مثل تنفس عمیق و اصولی و آرام کردن عضلات بدن می‌تواند به فرد کمک کند تا اضطرابش را به خوبی و مرحله به مرحله به کنترل خود در بیاورد.

دوری نکردن از منبع ترس

اگر شما این فوبیا را داشته باشید و همیشه خود را دور از آن نگه دارید هیچ وقت نمی‌توانید از آن رها شوید. باید به صورت کنترل شده و آرام آرام خود را در معرض محرک‌هایی که برایتان ایجاد ترس میکنند قرار بدهید.

۰

روبه رو شدن تدریجی با محرک‌های ترسناک به چه صورت باید باشد؟
رفتن به ساحل دریا و مشاهده کردن امواج از راه دور
رفتن به استخر با عمق کم
قایق سواری در آب‌های کم عمق
یاد گرفتن شنا در آب‌های کم عمق
شروع به سفر دریایی
هنگام انجام این تمرینات و مواجهه‌ها بهتر است که فرد تنها نباشد و در کنار روان درمانگر یا یک فرد نزدیک باشد. به مرور با کم شدن سطح اضطراب می‌تواند به تنهایی هم این کار‌ها را انجام بدهد.

نکات پایانی، اما مهم در مورد تالاسوفوبیا:
زمانی که به این ترس خود پی بردید حتما از یک روان درمانگر کمک بگیرید. مشاور و کارشناس به خوبی می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بتوانید دلایل ترس خود را بشناسید و راه‌های مقابله و رفع آن را برای شما مشخص خواهد کرد.
برطرف شدن یک ترس یا بهتر بگوییم وحشت، به سرعت انجام نمی‌شود. نباید از خودتان انتظار داشته باشید که خیلی سریع بهبود پیدا کنید. باید زمان بدهید و در این راه پشتکار داشته باشید.
از افراد امن و حامی خود بهره ببرید. صحبت کردن با دوستان و عزیزان و نزدیکانتان می‌تواند برای شما امیدبخش و آرامش بخش باشد و به شما کمک خواهد کرد که بهتر این مسیر را طی کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر